Monday, February 15, 2016

2013 - 2016

Mencari sebuah ketenangan dalam sebuah kehidupan yang kian mencabar... kita takkan tahu sampai bila dan setakat mana yang kita mampu menanggung segala keperitan hidup....perkongsian hidup..... peluan-peluang yang ada untuk kita mengurangkan kadar kemiskinan.... miskin desa.....miskin bandar.....miskin kota....miskin akhlak...miskin segala-galanya yang kita tak jangaka berlaku zaman ini..... ini semua bermula dinegara kecil bumi Malaysia......

Jangan mengharap suaramu didengari andai diri mu sendiri sekadar mengharap simpati, jangan harap pada menteri kalau kita tak mampu usaha sendiri.... pak menteri banyak nak fikir... masalah negara lebih besar dari masalah dirimu seorang....... pasal ayam pun bising.... pasal tol pun nak komplen....jalan jem silap  ....pasal....pasal....pasal..... lantak korang la layan la sendiri. bukan keje aku nak pk semua tu sebagai menteri..... apa guna ada org kat bawah kalau tak boleh buat kerja.....

Aku menteri ada keluarga sendiri, ada kerja sendiri..... banyak lagi kerja aku.... korang semua setakat kerja hakiki hari-hari.....aku nak kena siapkan 2@3 kerja untuk mancari sesuap nasi untuk family..... ayat kena manis... nanti pemangkah lari....... padahal hari-hari makan free.... nak jadi macam aku belajar la tinggi-tinggi..... lepas tu pandai-pandai la nak cucuk duri..... baru menjadi....

ape pun jangan membenci......... yang pandai putar alam shah akan terus berdiri... akan terus di puji.... yang bendul akan di uji....dikeji...dan dicaci..... polemik, politik dinihari... hanya dirimu sendiri....

macai hati
pengikut diri
kuli sendiri........

Monday, August 26, 2013

1 Malaysia....

Malaysia Ku Berdaulat,Tanah Tumpahnya Darah Ku.... Tema sambutan Kemerdekaan ke 56.....Saban hari kita asyik berbicara tentang 1 Malaysia..... semua golongan masyarakat melaugkan kata yang sama 1 Malaysia....hanya laungan taua di selami dengan penghayatan oleh mereka???? satu persoalan.....kalau kita laungkan rakyat asing pun boleh melaungka yang sama walaupun tanpa penghayatan.....biar apa pun ideologi semua nie berteraskan perpaduan kaum,penyatuan ummah,unity la senang cakap....aku pun bukan pandai sangat...rasanya idea nie dah lama cuma lebih di cantikkan lagi prosesnya...kalau ikutkan semua dah ada dari dulu lagi sekolah integrasi,sambuktan perayaan,semua tu kan 1 Malaysia...cuma dalam pemerintahan baru nie ianya di percantikkan lagi dengan macam-macam benda....contohnya senam seni 1 Malaysia...hmmmm.....yang penting kita sebagai rakyat yang kena menghayati segalanya...tak kira la kerajaan nak buat ape kempen sekali pun kalau tidak mendapat sambutan dan sokongan rakyat semua tue hanya satu pembaziran....pembaziran berlaku akan diungkitkan wang siapa....Wang rakyat.....kalau wang rakyat.....rakyat la kena support...nak gelak pun ada, nak menangis ada...macam-macam hal.... sekarang semua dah guna 1 Malaysia.....paham ke diorang...Malaysia memang 1 pun....yang rakyat nie je yang perlu bersatu....bukan nya satu-satu... seseorang pernah berkata dengan aku macam mana keadaan manusia sekarang yang takde kesedaran sivik....sedangkan honda pun ada civic....betul jugak ekk..... bagi yang terdahulu terima kasih atas perjuangan yang dilakukan untuk kami sekarang.....aku tak nafikan segala keamanan,kesejahteraan sekarang adalah perjuangan dan pengorbanan orang yang terdahulu....tapi hati-hati dengan kata-kata kalau orang selalu berkata orang lama banyak makan garam....memang patut la ramai yang kena darah tinggi.... opss.... gurauan semata... dalam kita meneruskan perjuangan 1 Malaysia aku hanya nak ingatkan bila orang baik dengan kita, kita kena la baik-baik.... nak tau ape maksudnya fikir la sendiri....aku dah tak tau nak tulis ape lagi....banyak aku nak tulis tapi... lain kali la.....ok la salam 1 Malaysia dari aku untuk semua. MERDEKA!!MERDEKA!!!MERDEKA!!!

Nasib Si Gelandangan~

27 Ogos 2013 Selasa... Menyaksikan perbarisan latihan sempena Kemerdekaan ke-56 Malaysia ku Berdaulat, Tanah Tumpahnya Darah ku....Tiba di ofis menimba pengalaman baru apabila menyaksikan misi menyelamat oleh pasukan BOMBA dan Penyelamat di kawasan LRT Plaza Rakyat... Tahniah buat anggota BOMBA yang terlibat.. Buat pihak berwajib yang menguruskan dan yang memajukan moga menjadi pengajaran.... Hurmmmm... Nasib Si Gelandangan~

Tuesday, May 28, 2013

Bila hati dah terpaut...

kadang-kadang bukan kita tahu atau tak pernah kita sedari dengan rasa pada hati kita sendiri. ada kalanya kita buat tak tahu je dengan apa yang kita rasa.....tapi bila rasa itu mula mendalam baru kita sedari yang kita telah melepaskan sesuatu yang penting.. masa tue mula la kita rasa menyesal, tapi tak guna kerana segalanya telah berlalu pergi....

Hati itu lembut mudah terguris dan terhiris...andai ianya berlaku akan meninggalkan kesan yang mendalam buat diri kita..tapi tidak buat insan lain. jagalah hati ini agak ia sentiasa dalam keadaan yang kita inginkan...andainya badan kita lutsinar dah tentu Nampak la calar -balar pada hati yang telah banyak terguris sebelum bertemu kebahagiaan....namun bagai mana yang terus terhiris dan terguris untuk selamaya???

dah tentu kita akan merasa fobia, takut, taknak alaminya lagi...namun segalanya lukisan kehidupan yang harus kita lalui...tak mungkin kita akan bahagia sebelum merasa derita....ada kalanya kita terlalu sayang kepada seseorang tanpa memandang keburukannya kita terima apa yang di perlakukan tanpa perasaan yang patut kita rasa..."sayang la kononnya" tanpa kita sedari dia hanya sekadar mempermainkan dan memperbodohkan kita tanpa bicara di sebalik sayang dan kebaikannya...

memang benarlah kata orang' cinta itu buta' buta bagi orang yang tak tahu menilai harga sebuah cinta....buta bagi orang yang memandang harta...buta bagi orang yang menilai rupa..begitulah putarannya.....biar kita buta cinta dari kita buta kerana cinta....

namun begitu bila hati dah terpaut berterus-teranglah jangan kita terus memendam rasa...kerana akhirnya menyesal...andai tak di terima dah tentu rasa kecewa...namun bukan selamanya....usaha dan terus usaha...tawakkal pada yang Maha Kuasa...... 'Istikharah Cinta' itulah dia istilah yang pendek namun penuh makna.... sma-sama kita fikir....sama-sama kita rasa @}~'~~~

Monday, May 27, 2013

Penyanyi cilik

 
 
 
Entry kali ni bukan lah nak mengatakan tentang popularity Tegar, tapi aku cuma nak korang hayati fahami dan cuba nak mendalami senikata lagu yang dinyanyikan. Memang mendalam maksud lagu nie..boleh kata nak menitik jugak air mata bila dapat hayati maksud yang mendalam..Selamat mendengar dan menghayati:~
 
 
 
Aku yang dulu bukanlah yang sekarang
Dulu ditendang sekarang ku disayang
Dulu dulu dulu ku menderita,
Sekarang aku bahagia


Cita-citaku menjadi orang kaya
Dulu ku susah sekarang Alhamdulillah
Bersyukurlah pada yang Maha Kuasa
Memberi jalan untukmu semua
Aku yang dulu bukanlah sekarang


Hidupku dulunya seorang pengamen
Pulang malam, selalu bawa uang recehan
Mengejar cita-cita paling mulia
Membantu keluarga di rumah

Sekolah dulu ku gak punya biaya
Terpaksa ku harus mencari nafkah
Tetapi, aku tak berputus asa
Pasti Yang Kuasa memberi jalannya

Hidupku dulunya seorang pengamen
Pulang malam, selalu bawa uang recehan
Mengejar cita-cita paling mulia
Bersyukur masuk dapur rekaman

Hidupku dulunya seorang pengamen
Pulang malam, selalu bawa uang recehan
Mengejar cita-cita paling mulia
Bersyukur masuk dapur rekaman

Sekolah dulu ku gak punya biaya
Terpaksa ku harus mencari nafkah
Paling bisa bantu dengan penuh cinta
Cinta yang penuh warna

Aku yang dulu bukanlah yang sekarang
Dulu ditendang sekarang ku disayang
Dulu dulu dulu ku menderita
Sekarang aku bahagia

Cita-citaku menjadi orang kaya
Dulu ku susah sekarang Alhamdulillah
Bersyukurlah pada yang Maha Kuasa
Memberi jalan untukmu semua

Thursday, April 25, 2013

LEGO vs EGO

Lego kalau kita ingat zaman kanak-kanak kita mesti ramai yang pernah main lego kan??? kalau ikutkan memang la lego nie permainan yang bagi kita jadi kreatif,  macam-macam kita boleh buat dengan lego, nak kereta?, rumah? tembok?pokoka? cikai-cikai pistol pun boleh buat guna lego.... heheehehe best kan sekarang pulak dah makin maju ada pulak LEGOLAND kat Johor tue dijadikan tempat perlancongan.. makin ramaila pelancong datang nak tengok macam mana LEGOLAND yang menjadi kemegahan di Malaysia nie. Berbanggalah kita dengan kemajuan walaupun kita tak dapat masuk tapi still tau tentang Legoland tue kan...

Ego heheheeh sape yang takde ego kene lak dalam diri kita sape kata dia tak ego memang bohong la. Semua ada Ego, lelaki perempuan sama je...Tapi kalau ikutkan Ego lelaki tue lagi tinggi dari wanita... tapi lelaki tak pernah nak mengaku dia egi dan susah nak rendahkan ego mereka. bagi wanita pulak bila dia ego biasanya dia xpernah sedari....tapi yang lelaki dapat kenalpasti....hehehehehe ego tinggi,ego randah paling senang la letakkan la ego itu ke bawah. sebab kalau kita letak tinggi-tinggi macam mana kalau kita bertemu mengadap Ilahi takkan nak ego jugak...

Ape kena mengena Lego dan Ego? heheheheeh kita ambik lego kita susun tinggi-tinggi mesti cantik jadinya...jadi bukit pokok tinggi atau bangunan tinggi...tapi datang orang lain tolak je binaan tersebut ape lagi jatuh la dia berderai hhaaaaaa kan dah pecah ape lagi marah la kan tapi pastue kita ambik susun balik buat yang baru....sama la macam ego kita bila dah biasa buat macam-macam bila orang kata kita salah kita tak mengaku dan kita akan tetap pendirian kita benar dan tak pernah nak kata kita salah...bila orang kata ego kita kata tak...tapi orang lagi tau...tapi bila dah bergaduh...dah hilang yang kita sayang baru nak menyesal kata kita ego dan mula la ego tue berkecai tapi bila dah ok kita naikkan.....hehehehehehe kalau pompuan biasanya lelaki diamkan je tengok ego perempuan dia akan kata dia je betul pastue dia taknak akui ape isi hati..taknak mengaku keadaan dia sendiri,.... tak percaya dengan perasaan dia tue la ego wanita.....

Jadi semua pernah main Lego, semua ada ego.....sama-samalah kita cari jalan nak kawal keegoan dan cari kewangan nak pegi Legoland heheeheheheheh

Saturday, March 23, 2013

Sejarah Mungkin Berulang

mencari makna yang lebih mendalam...
yang lebih memberi erti
takkan melukakan hati dan perasaan...
namun segalanya adalah tidak pasti..

perkenalan yang singkat memberi beribu erti...
antara rakan, sahabat,musuh dan musibat....
pergilah segalanya kerana hanya menyakitkan hati...
melahirkan rasa sakit.........

bila timbul perasaan yang tak di ingini
memberi makna dan kecelaruan di hati....
berbeza satu rasa dan perasaan...
adakah kita akan merasai perasaan yang sama..

adakah kesamaan itu menjadikan kita lupa dan alpa....
leka dan terlena dengan di ulit mimpi-mimpi..
indah,ngeri........entah bila kan berhenti..
sejarah itu kembali...mengulangi....

semakin ku elak semakin ia bersarang di hati...
sentiasa menjelma dalam ingatan.....,..
mengganggu fikiran dan perasaan.........
berkecamuk....celaru........marah, geram hati yang tersakiti..

sekian waktu, sekian hari.......
masa terus berlalu....
hari berganti...bulan meniti....tahun demi tahun mengakhiri...
yang tinggal hanya aku dan sepi~