Saturday, October 31, 2009

Generasi....

di pagi 1 Nov aku bergerak pagi...dalam suasana dingin aku lepak kat satu kawasan perumahan yang ada taman permainan kanak-kanak....nyaman kehijaun yang terserlah....aku rasa tenang je.....tapi...mane semua manusia2 nie...sorang pun xde. tak bangun lg ke ape.....

tiba2 aku terlihat ramai kanak-kanak datang ke taman permainan tue....dengan t-shirt uniform sekolah la aku jadi tertanya2....sekolah ke ari nie????rasanya ari nie ahad....melihat kanak-kanak bermain aku jadi tenang je......sepasang pelajar menaiki buaian....ada jugak yang main papan longsor...paling best yang main 'monkey rack'...

lama aku tengok...makin lama makin banyak persoalan yang bermain dalam minda aku....kesian budak-budak nie...baru nak belajar mengenal hidup di dunia.....lama...jauh perjalanan diorang.... banyak yang diorang kena belajar....asam garam hidup di dunia....walaupun orang kata ikan di laut asam di darat....dalam kuali bertemu jua......memang akan bertemu...tapi kita takkan tau dalam keadaan mana yang diorang temui.....

berlari-lari riang kanak-kanak kecil tue......adik-adik ape la cabaran yang mendatang nanti....betul kata orang terhadap yang terdahulu.....kalau takde yang terdahulu tak mungkin mereka akan dapat hadapi semua ini..........dalam dunia yang penuh dengan pancaroba dan dugaan yang tak kau kenali tiba-tiba kau terpaksa hadapi.....ingat lah wahai adik-adikku...jangan kau leka dan alpa....

buaian terus berayun....riang gelak tawa yang entah ke mana...beberapa budak mencuba 'monkey rack' satu....dua....tiga....alamak jatuh....try lagi....satu....dua....tiga,....empat...Lima..... opsss...tak lepas jugak....huhuhuhuhuhu.....di antara rack ada satu tali terikat...tiba2....seorang kanak2 cuba panjat tali tue....tiba-tiba tali tue putus...kanak-kanak tue jatuh terlentang....kesiannya....dia buat xtau...sapu2 sikit terus bangun tanpa kesakitan......

dalam kegembiraan dan kerianga itu tiba-tiba hilang tawa ria....semua berlari ke satu arah...
mungkin nak pergi sekolah kot.....ok la tue......belajar rajin-rajin ye dik.....dalam kesunyian tue aku terus memerhati keadaan.....tiba-tiba muncul nenek tua berjalan perlahan, mengelilingi padang.....rajin betul nenek nie bersenam pagi-pagi......kuat lagi.....fikiran aku teringat kanak-kanak tadi....
mampukah mereka hadapi cabaran untuk ke usia seperti nenek tua nie......nenek....nenek si bongkok tiga.....hahahaaha....ungkapan lagu kanak-kanak.....

ape yang aku lihat hari tue adalah satu pengalaman berharga.......putaran kehidupan manusia yang kita takkan tahu kesudahan yang mendatang.....walau sudah tertulis sejak azali tapi takkan pernah kita ketahui......selamat sejahtera kepada semua....semoga berbahagia hidup didunia.... jumpa tak jumpa kita akan bersama semula di Sana....tempat yang kekal abadi....

No comments: