Wednesday, October 14, 2009

sebuah pesanan.....

Lakonan

Dalam merenung hari-hari muka nie..kadang-kadang kita takkan menjangka apa yang akan berlaku....hidup penuh dengan cubaan dan dugaan....umpama sebuah pementasan drama yang takkan berkesudahan.....setiap pelakon memainkan watak yang telah di skripkan...hanya kita yang sebagai manusia yang bernama insan yang lemah dan xbermaya menjadi pelakon yang setia di atas pentas dunia yang serba kejam dan penuh kesengsaraan.....

Hilang

Ketika meniti usia ini dan mengharungi sisa-sisa hidup..kadang-kadang kita dikejutkan dengan berbagai cobaan dan dugaan yang kita sendiri tak jangka...andai kita tabah dan terus berdoa maka akan berjumpa dengan jalan penyelesaian yang mudah...ingat lah....
kita sebagai manusia selalunya tak menghargai sesuatu sehinggan kita telah kehilangannya... ape pun yang terjadi kita haruslah ingat dan luahkan segalanya sebelum terlewat....

Maaf

tika berbicara atau berbuat sesuatu kadang-kadang ianya menyakitkan diri sendiri atau orang lain...harus kita ingat bahawa diri kita harus dihargai dan menghargai jua orang lain di sekeliling kita...tapi kita juga harus ingat bahawa kemaafan adalah penting untuk mencapai kunci bahagia...seperti sebuah kisah dongeng tentang seorang pelatih kuil sami yang di momokkan dengan perkataan maaf.....segala kesalahan di pohon maaf sehinggalah suatu hari dia telah menyebabkan kebakaran di kuil dan menyebabkan semua mati...... maka kemaafan tiada erti lagi.....

Belum

aku menulis nie aku pun tak tau kenapa sebab banyak lagi perkara yang aku sendiri belum penuhi..andai aku adalah orangnya maka aku terima dengan terbuka....andai tiada anggaplah rezki belum tiba.....rezki anak-anak......kata-kata yang menyedapkan hati...hari-hari terus berlalu....tinggal lah aku begini dan terus begini.....

No comments: